Google giver gammel kunst nyt liv med populær selfie-applikation
Denne case omhandler digitalisering:
Google formåede at toppe app-hitlisterne tilbage i 2018, da de lancerede deres Google Arts & Culture-app. Appen indeholder en masse forskelligt indhold, der alt sammen har en kulturel eller kunstnerisk relevans. Kunstquizzer, VR-photography, madopskrifter på obskure retter og meget mere. Men det skulle vise sig at være en helt anden funktion, der fik appen til at brede sig som en steppebrand.
Selfiekulturen møder kunstverdenen
Google implementerede en funktion i Arts & Culture-applikationen, der kan matche din selfie med et klassisk maleri. På den måde kan du som bruger finde din historiske dobbeltgænger i et klassisk maleri. Applikationen er indholdsmæssigt langt fra det gængse unge menneskes interessefelt, men samtidig ligner selfie-funktionen noget, de til forveksling kender fra adskillige SoMe-applikationer såsom Snapchat, Instagram, osv. Men hvorfor er det oplagt at lave sådan en applikation, hvis du vil have fat i en yngre målgruppe?
Problematik:
Selvom de yngre målgrupper stadigvæk benytter sig af ”traditionelle kulturtilbud” såsom koncerter, museumsture og lignende, så foregår meget af deres onlinetilværelse og konsumering af kulturprodukter i stadig højere grad på digitale platforme. Det er derfor oplagt at bevæge sig ind på deres hjemmebane, hvis du ønsker at udbrede dit kulturprodukt til dem.
Men hvad gjorde applikationen så populær?
Løsning:
Google forstod at sammensætte et relativt utilgængeligt indholdsområde med et tidstypisk og let håndgribeligt værktøj. Google forstod, at selfiekulturen er kommet for at blive. De unge elsker at tage billeder af sig selv, applikere forskellige filtre og dele dem med deres venner.
Andre applikationer har opnået lignende succes med lignende værktøjer. F.eks. den russiske FaceApp, der blev en kæmpe succes, redigerede dine selfies, så du kunne se dig selv som ældre, ung eller som dit modsatte køn.
Når disse selfies begynder at cirkulere på de sociale medier, fungerer de som en slags kædebrev, hvor modtageren næsten ikke kan undlade at deltage ved selv at downloade applikationen, tage en selfie og dele den med sit netværk. På den måde opnår man en omfattende organisk deling af sit produkt, hvilket kun bliver sværere, eftersom algoritmerne på de sociale medier i stadig højere grad prioriterer betalt indhold.
Resultat:
Kan en Google-case overhovedet overføres til den skandinaviske kultursektor?
Google er naturligvis en privat og kommerciel aktør, men denne case er stadig efterlignelsesværdig for de kulturinstitutioner derude, der forsøger at ramme en ny og yngre målgruppe. Det er ikke alle kulturinstitutioner, der har en stort digitalt arkiv fyldt med værker, men det gør ikke noget. Casen handler om at være i stand til at identificere de tendenser, der optager de unge. Og hvem ved? Måske skabe den næste app-succes?
コメント